جمع بندی مسائل، معضلات، کمبودها و امکانات شهرستان برای مدیران و مسؤولین- 2

ارسال در سایرعناوین

 

modirنقش عوامل مدیریتی در عدم توسعه شهرستان را برشمردیم و اینک ادامه مطلب ...

 

2- عوامل عمرانی و زیربنایی:

 رشد جمعیت، تغییر شکل شهر از چند روستای مجزا به یک شهر واحد و به هم ریختن مرز ها و محدودیت ها، نداشتن برنامه مدون و مشخص برای توسعه و عمران شهر، رشد شهرنشینی، تغییر رفتارها و سلایق و عادات مردم، بروز نیازهای جدید و مهاجرپذیر و محدودیت منابع درآمدی شهرداری سبب شده است که به یک باره شهر با انبوهی از کمبودها مواجه گردد که شهرستان را توسعه نایافته جلوه گر می سازد و به آنها اشاره می گردد.

- نامناسب بودن خیابان ها و عدم توسعه و تعریض آنها و اجرا نشدن خیابان ها جدید و حرکت لاکپشتی طرح های خیابان های در حال اجرا

- بافت فرسوده و قدیمی وسیع در محلات شهر

- نامناسب بودن گذرگاه های و کوچه ها و وجود تنگناهای فراوان در آنها و ساخت و سازهای غیر مجاز به ویژه در برخی مناطق

- نامناسب بودن آسفالت خیابان ها و گذرگاه ها و کوچه ها

- کمبود پارکینگ

- کمبود فضای سبز و گردشگاه ها و فرهنگ سرا ها و مکان های فرهنگی

- کمبود ورزشگاه ها و تمرکز آنها در یک منطقه خاص

- نیاز به بازارچه ها و مراکز خرید در مناطق مختلف شهر که نیاز مراجعه به مرکز شهر را برطرف کند

- توسعه ناوگان حمل و نقل و بالا بردن کیفیت ارائه خدمات آنها

- نامناسب بودن روشنایی معابر و خیابان ها و پارک ها

- کمبود تالارها وسالن های مورد نیاز برای مراسم مردم

- وجود آرامگاه های متعدد در شهر

- وجود مشاغل مزاحم در سطح شهر و سامان نداشتن آنها مانند درب و پنجره سازان

- وجود کارگاه ها و کارخانه های سنگ نزدیک مناطق مسکونی

- وجود پادگان ها در مناطق مسکونی

- نامناسب بودن ورودی روستاها و نداشتن خیابان مناسب

- بی توجهی مردم و مالکین به نما و ظاهر و زیبا سازی شهر

باید توجه کرد از نظر یک فرد که به شهر برای اولین بار وارد می شود و نیز ساکنین وجود یا عدم وجود و کیفیت عوامل ذکر شده ملاک قضاوت در مورد توسعه و عدم توسعه قرار می گیرد لذا ضرورت آزاد سازی و احداث خیابان های جدید، تعریض خیابان های قدیمی، اصلاح هندسی معابر، تکمیل حلقه جاده های کمربندی و احداث پل های مورد نیاز در مسیر و رفع کمبود ها در دیگر عوامل ذکر شده از ضرورتهایی است که باید در تدوین برنامه ها و جهت گیری اقدامات مورد توجه قرار گیرد.

 

3- عوامل خدماتی

از ملاک های نوین و  امروزی قضاوت در مورد توسعه یا عدم توسعه یک کشور و شهر چگونگی و سطح ارائه خدمات به ساکنین و شهروندان می باشد که همواره باید ساده، راحت، شفاف، عادلانه، به روز، کم هزینه، محترمانه و مناسب باشد، بنابر این انتظار انجام سریع، روان، شفاف، کم هزینه و به دور از رفت و آمد های مکرر و مراحل زائد و سالم و به دور از فساد و تبعیض نیازهای و امور مردم شهر، انتظار بی جا و غیر منطقی نمی باشد، لذا مدیران و مسؤولین محترم لازم است به این موارد توجه ویژه داشته باشند و در جهت اجرای عملی  آنها نه شعاری برنامه ریزی و اقدام کنند.

تحقق دولت الکترونیک و کاهش نیاز مراجعه به ادارات و حذف مراحل زائد و وقت گیر

شفافیت وظایف کارمندان و مراحل انجام کار به منظور جلوگیری از سرگردانی مراجعه کنندگان

نظارت بر کار کارمندان

افزایش مهارت کارمندان و متناسب کردن آموزش های ضمن خدمت آنها در جهت افزایش مهارت و تخصص آنها و نیز چگونگی تعامل و برخورد با مراجعه کنندگان

اجرای طرح تکریم ارباب رجوع

اطلاع رسانی صحیح به مردم در مورد وظایف و حوزه مسؤولیت ها

رفتار یکسان و عادلانه با مراجعه کنندگان

استفاده از ظرفیت های  شورای اداری به منظور هماهنگی تمام ادارات در انجام امور و پیگیری کارها و پاسخگوی مدیران به جای سخنرانی و کلی گویی و خوش و بش کردن ها

ادامه مطلب درشماره3