تامین اجتماعی و طلایِ وقت ما

ارسال در در شهر

 صبح زود که نیست. ساعت تقریبا 10 صبح است که وارد سازمان تامین اجتماعی خمینی شهر واقع در میدان قدس می شوم.

از همان اولین طبقه صف طولانی و جمعیت زیاد برای تعویض یا صدور دفترچه بدجوری توی ذوق می زند. البته تعداد زیادی صندلی در سالن است اما اکثر مردم ترجیح می دهند یک لنگه پا بایستند تا دفترچه شان تعویض شود. خانم مسنی که توی صف ایستاده می گوید " یکبار رفتم نشستم و نوبتم را بقیه گرفتند و باور نمی کردند که یک ساعته تو نوبتم." کنار خانمی که با کودک بغل کرده اش روی صندلی های انتطار نشسته می نشینم و می پرسم: " برای تعویض دفترچه اومدین؟"

 

-" نه... سه ماهی نتونستیم حق بیمه را واریز کنیم وحالا که اومدیم گفتن باید30_40 تومن بیشتر بدیم. آخه این چه اداره دولتی که داره سود این سه ماه را از ما می گیره."

از کنار زن بلند می شوم و با راه پله به طبقات دیگر می روم. در طبقات بالاتر از ازدحام جمعیت به شدت کاسته می شود به طوری که در طبقه آخر که اتاق ریاست هم آنجاست هیچ ارباب رجوع منتظر و رو پایی را نمی بینی.

محمد علی روح الهی ریاست شعبه با روی باز از خبرنگار فرصت استقبال می کند و البته و در همان 5-6 دقیقه ای که در اتاقشان هستم متوجه می شوم که برخورد ایشان با ارباب رجوعان دیگر هم به همین صورت است. خوبی این اداره مثل اداره ثبت اسناد این است که منشی و وقت قبلی ندارد و ارباب رجوعان فوری می توانند ریاست شعبه را ملاقات کنند تا مشکلشان حل شود.

روح الهی می گوید باید به روابط عمومی استان زنگ بزند تا اجازه مصاحبه بگیرد و در این تماس مشخص می شود که تا اطلاع ثانوی هر گونه مصاحبه ممنوع است! و این می شود که مانند سری های قبل این ستون از حق و سوالات مردم نمی گذریم و می رویم سراغ آدم های موثق.

آقای "سین" می گوید: "ما در این اداره ماهانه 2000 دفترچه صادر می کنیم. دو دستگاه بزرگ و یک دستگاه کوچک چاپ داریم. قطع چاپ نداریم اما قطع اینترنت داریم که از تهران است و به شعبه ربطی ندارد. برای قطع برق هم ژنراتور داریم. در شعبه میدان امام مردم وقتی می دیدند که باید نیم ساعتی معطل شوند به بازار می رفتند و شلوغی به این شدت در شعبه نبود اما اینجا جایی برای تماشا نیست به جز چند مغازه مکانیکی و از طرفی سردی هوا باعث می شود که ما یک فشار جمعیت داشته باشیم. اما سیاست دولت و سازمان این است که دفترچه ها تا پایان سال بعدی کلا جمع شود و کارت هوشمند سلامت جای این دفترچه ها را بگیرد و لیست ها اینترنتی شود در این صورت مشکل تعویض و چاپ دفترچه حل می شود. از طرفی تمام کارگاه های خمینی شهر کوچک هستند و تعداد کارکنانشان حدود 6/2 عدد است و این افراد باید شخصا برای تعویض دفترچه مراجعه کنند و نمی توانند مثل کارگاه هایی که حدود 2 تا 3 هزار نفر کارگر دارند یک نفر به جای تمام این کارکنان برای تعویض دفتر جه مراجعه می کند، نماینده بفرستند.

وقتی می پرسم که چرا در خمینی شهر کارگزاری نداریم تا این جمعیت متراکم نشود؛ می گوید" کارگزاری خمینی شهر تا مصاحبه هم پیش رفت اما با توجه به تعویض مدیر کل این برنامه متوقف شد و حتی برای کوشک هم تقاضای نمایندگی شد اما طرح پیش خوانان دولت که پیش آمد فعلا دست نگه داشته اند و تمام نیرویشان را روی این طرح گذاشته اند"

آقای میم در جواب به این همه شلوغی در بدو ورود به این اداره می گوید: "سیاست این بود که به جمعیت در طبقات پایین خدمات بدهیم. واحد مستمری دم در است و یک معاون و یک دبیرخانه کنار دستشان است و یک پله هم نیاز نیست بالا بیایند و کارشان حل می شود و می روند خانه. ما بر اساس توانمندی افراد اتاق ها را طبقه بندی کرده ایم. اتاق هایی که افراد مسن بیشتر با آن ها سر و کار دارند طبقات پایین است و بر همین منوال اتاق ها به طبقات بالاتر منتقل شده است. اصولا ما جزو پر جمعیت ترین شعبه ها از لحاظ بیمه هایی که خود افراد پرداخت می کنند هستیم مانند بیمه رانندگان، آزاد، اختیاری یا مثلا بیمه کارگر های ساختمانی که برای پول دهی و تعویض دفتر چه باید شخصا مراجعه کند و نمی تواند نماینده بفرستد."

با تحقیقات متوجه می شوم که کوشک و اصغرآباد زیر نظر این شعبه هستند و درچه خودش نمایندگی دارد. وقتی در مورد بیمه قالیبافان و زنان سرپرست خانواده سوال می کنم متوجه می شوم که دولت بخشی از هزینه بیمه یک سری از بیمه شده ها مثل کارگران ساختمان، قالیبافان، زنان سرپرست خانوار، مددجویان کمیته امداد و رانندگان را پرداخت می کند. یکی دیگر از کارمندان این اداره می گوید: ما وضعیت واجدین شرایط برای تحت حمایت قرار گرفتن را بعد از معرفی این سازمان ها بررسی می کنیم و در صورت دارا بودن شرایط بیمه می شوند. زنان قالیباف باید توسط اداره بازرگانی معرفی شوند. زنان سرپرست خانوار دو گروه هستند که یک گروه را بهزیستی معرفی می کند و یک گروه را هم کمیته امداد.

این کارمند در مورد سودی که به زعم بعضی افراد به خاطر دیرکرد در پرداخت، به آن تعلق می گیرد، می گوید: " دولت مقداری از سهم بیمه کارمندان یا صاحبان مشاغل دولتی را پرداخت می کند اگر این افراد حق بیمه خود را در زمان مقرر واریز نکنند مثلا کارفرما لیست را با تاخیر رد کند، علاوه بر اینکه کمک دولت را نمی گیرد مشمول جریمه 12% هم می شود. کارگاه هایی که زیر نظر دولت نیست تنها جریمه 12% می شوند. این افراد 30 روز برای رد لیست مهلت دارند اما این مشکلات به خاطر کم کاری خود افراد پیش می آید. این یک قانون است برای انضباط بخشیدن به پرداخت حق بیمه."

با این همه مردم حداقل باید تا پایان سال دیگر صبر و تحملشان را بالا ببرند و از هدر رفت وقتشان شاکی نباشند تا سیاست های این سازمان سامان بگیرد. اینطور که من فهمیدم این شعبه امسال تیپ یک ممتاز شده است و این به دلیل تعداد زیاد بیمه شدگانشان است. به هر حال این مشکلات از خوبی های جمعیت زیاد است و کاری نمی توان کرد پس به یاری هم صبرمان را زیاد می کنیم و می رویم برای تعویض دفترچه ها بیمه.